Gladioly pod sieťou

06.11.2011 16:27

 

     Žijeme zvláštnu dobu, mení sa klíma menia sa ľudia a mení sa aj príroda. Pomaly na nič sa nedá spoľahnúť. Myslíme si, že dianie v prírode pôjde automaticky svojim stáročiami zabehnutým systémom, či jej budeme škodiť alebo nie. Mnohému sme si sami na vine svojim ľahostajným prístupom a potom sa dejú zvláštne nečakané veci, ktorým sa nestačíme čudovať Mení sa klíma a polemizuje sa o tom aký podiel má na tomto jave ľudská činnosť. My polemizujeme a príroda  a živé tvory v nej sa bránia pred veľkými teplotnými výkyvmi, suchom a inými zmenami na ktoré ani oni neboli zvyknutý. Prečo takýto úvod? Nuž v lete roku Pána 2006 som zažil na svojej záhrade niečo čo som spočiatku s- nadsázkou, pripisoval Marťanom.

V čase začínajúceho  nákvetu  gladiol na prelome júla a augusta som  v jedno pekné ráno dorazil na záhradu s nadšením čo všetko krásne uvidím kvitnúť. Naozaj záhon bol perfektný až na niekoľko klasov na okraji záhonu ktoré mali  vylomené kvety. Toto sa ale stáva, žiadny poplach, veď často vtáci oddychujú na našich klasoch gladiol a občas neodhadnú ich nosnosť a nechtiac nám ich polámu. Nebolo ich veľa, na to som si zvykol a pokladám to za daň z úžitku ktorý vtáci prinášajú .Prečo však rozdrvené kvety? V ďalších dňoch nastalo veľké pozorovanie záhonu, totiž poškodených gladiol prudko pribúdalo a prestala to byť sranda. S počiatočného množstva 5 až 10 čiastočne  alebo úplne poškodených klasov bolo už 20 až 40 kusov .Nakoľko na záhradu dochádzam z Vrútok /do Koštian n/Turcom/, nemôžem vedieť čo sa v mojej neprítomnosti pozde večer, v noci a skoro ráno deje. Sused z Kysúc, ktorý takmer na poli spáva, mi tvrdil že to budú vrabce ale nebral som ho vážne. On bol na tieto tvory strašne naštvaný totiž v poslednej dobe mu z úrody pšenice hodne ubrali. Na záchranu úrody gladiol som sa schoval do chaty ako poľovník na postriežke. A udiali sa veci ako Hickokovho hororu- Vtáci. Pozde večer priletel obrovský roj vrabcov snáď  50 až 70 kusov, sadli na plot a stromy a začal sa útok na gladioly. Vec bola jasná a pre mňa už vysvetliteľná. Dlhodobé suchá neprítomnosť vody v blízkom okolí, donútili vrabcov po veľkom hodovaní na susedovej pšenici dopriať si kvalitného nektáru z hrdiel gladiolových kvetov. Ako je to možné, veď nikdy predtým sa to nestalo a žiadny gladiolár na svete sa o takejto udalosti nikdy nezmieňoval .Tie prvé vrabce, to boli chytráci ktorý  prišli na to, že nektár je perfektný drink. Takže každým dňom ich pribúdalo .Ten pozorovací večer som uzavrel silnejšou /červenou/ petardou, s nádejou že možno už neprídu. Pustošenie sa opakovalo a pristúpil som k niečomu nevídanému v mojej gladiolárskej praxi. Nákup sieťe proti vtákom ma vyšiel pri rozlohe glad. záhonu cca 24 x 22 metrov na 3700 Sk, plus bambusové  tyče ako podpera a španovací drôt, teda celý špás na sumu tesne pod 5000 tisíc Sk./viď foto/. Ešteže mi pri montáži pomáhal dobrý priateľ Ďurko Belička, lebo ďalší deň som už mohol reálne očakávať aj vyše sto“ lúpežníkov.“ Vrabce sú mimoriadne inteligentné , životaschopné a dobrá správa o hodovaní /pre vrabcov/ by rýchle zašla za chotár. Gladioly boli zachránené. Výška siete bola 180 cm čo je presne moja výška. Musel som počas celej sezóny nosiť pod sieťou čiapku, aby som si nezodral kožu na hlave./žiaľ o vlasy som prišiel už v mladosti./Pripadal som si ako elektrické autíčko v lunaparku /starší model/.Hovorí sa ,že všetko zlé je aj na niečo dobré ,čo sa v živote  potvrdzuje. Pod sieťou sa mojim gladiolám akosi lepšie darilo. Na vrabcov sa nehnevám, oni si len ratujú svoju existenciu nuž a že šťuchali aj do Lel.06-85-1, či Lel. 04-66 čo sú moje krásne semenáče, nemohli vedieť. Z tejto príhody som sa pozviechal a som o skúsenosť bohatší. A hor sa na gladioly a vy vrabce mi to už nabudúce nerobte a odkazujem vám ako dobrý Slovák : choďte radšej k susedovi!